Vi fortsätter vår populära intervjuserie ”från idé till verklighet” där vi intervjuar ledare som driver några av Sveriges ledande startups. I detta avsnitt träffar vi Lucas Wasniewski, medgrundare och VD för Flowlife. Vi pratar bland annat om deras resa, möjligheter och utmaningar med att vara ett högtillväxt bolag och mycket mer!
Lucas har under dem senaste 5 åren haft en imponerande karriär som började redan under studietiden på Chalmers Tekniska Högskola, när Lucas och hans medgrundare av en slump utvecklade marknadens första portabla massagekudde – Flowpillow heat. Nu, över fem år senare leder Flowlife branschen framåt och pratar om hur Recovery Tech kommer ta över världen.
Berätta kort om Flowlife för läsare som ännu inte känner till er:
Flowlife är ett marknadsledande företag i Europa, när det kommer till Recovery Tech eller tekniska återhämtningsprodukter som det heter på Svenska. Flowlife grundades 2016 och har som vision att tillgängliggöra återhämtning i världsklass för alla. Med kunder som exempelvis Franska Fotbollslandslaget, AC Milan och partnerskap med Sveriges Olympiska kommitté har bolaget under det senaste året tagit rejält med marknadsandelar.
Hur skiljer sig Flowlife från era konkurrenter?
Vi är det ledande alternativet som levererar ett helhetskoncept med innovativa återhämtnings- och träningsprodukter. Våra produkter är tillräckligt bra för den absoluta världseliten men samtidigt enkla nog för att vem som helst ska kunna använda dem. Vi har hittat ett hål i marknaden och är övertygade om att massage och återhämtning kommer vara ännu mer tillgängligt i allas hem i framtiden.
Ni har haft en imponerade tillväxt under de senaste åren – vad har varit era framgångsfaktorer?
Vårt enorma produkt- och kundfokus. Vi försöker inte ta några onödiga genvägar utan vill ge varje kund den bästa tänkbara köpupplevelsen. Oavsett om en kund kommer förbi vårat showroom, eller klickar hem sina produkter via en annons. Vi vill erbjuda samma upplevelse oavsett om du är OS-medaljör eller vill springa fem kilometer för första gången. En glad och nöjd kund är den bästa marknadsföringen som finns!
Vad har varit era största utmaningar?
Att kombinera tillväxt och kvalité. För oss är det alltid viktigt att dessa går hand i hand. Nu expanderar vi till nya marknader, med målet att till 2024 ha stärkt vår närvaro över hela Europa. Här gäller det att hålla uppe kvalitén, som gör oss unika, samtidigt som vi växer!
Vilka trender gynnar och kommer gynna Flowlife i framtiden?
Vi arbetar med att lösa ett av världens äldsta problem. Vi vill hitta lösningar till människor som av naturliga skäl får ont i kroppen. Vi ser att dagens monotona rörelsemönster och stillasittande bidrar till att problematiken ökar och går allt längre ner i åldrarna.
Vi är övertygade att tekniken är en del av lösningen. Tekniken blir allt tillgängligare och konsumenter förväntar sig nu att allt finns innanför hemmets fyra väggar. Det är där dyker vi upp!
Hur ser framtidsambitionerna ut för Flowlife och vart ser ni er om 5 år?
Vi har höga ambitioner och om fem år ser vi oss som ett globalt marknadsledande bolag inom Recovery Tech. Vi ska då bedriva ledande forskning på området och vara den aktören som driver branschen framåt. Någonstans här börjar vi även se över möjligheterna till om vi vill göra en börsnotering.