Vi fortsätter vår populära intervjuserie ”från idé till verklighet” där vi intervjuar ledare som driver några av Sveriges ledande startups. I detta avsnitt träffar vi Adam Treschow, VD för Awake. Vi pratar bland annat om deras resa, möjligheter, utmaningar, och mycket mer!
Adam har under de senaste 17 åren byggt ett imponerande CV med en bred erfarenhet från affärsutveckling, logistik, och supply chain på bolag som Electrolux. Exempelvis var Adam affärsområdesansvarig för Electrolux kylskåp, dammsugare, och luftkonditionering på lokal, Europeisk, och global nivå innan han nu gick över för att bli VD för Awake.
Berätta kort om Awake för läsare som ännu inte känner er:
Awake utvecklar, tillverkar och säljer elektriska surfbrädor. Bolaget grundades tidigt 2017 av Philip Werner, Daniel Aronsson och Mikael Kajbring, med uppbackning av den danske medtech-entreprenören Tais Clausen (3Shape). Vår målsättning har från start varit att erbjuda våra kunder den absolut senaste teknologin inom vattnesport, och med det en adrenalinkick som gör att man bara vill ha mer och mer.
Vår första model, ‘RÄVIK ONE’ lanserades den första augusti 2018. Sedan dess har vi släppt ytterligare två modeller, ‘RÄVIK S’ och ‘RÄVIK 3’. RÄVIK S är race-versionen, med stort fokus på djupa svängar, höga hopp och allmänt agil profil. RÄVIK 3 är en ren utveckling av RÄVIK ONE, och riktar sig mot en bredare målgrupp som är ute efter en mer tillgänglig bräda där både nybörjare och erfarna åkare kan hitta sin stil.
Med hjälp av våra tre modeller, som riktar sig mot ett brett spektrum av användare, samt ett dedikerat team som byggt ett ständigt växande återförsäljarnätverk, så har vi lyckats dubbla vår omsättning varje år sedan 2019.
Vilka är era främsta konkurrenter?
Våra främsta konkurrenter inom segmentet är dels alternativa varumärken av hög kvalité, som helt enkelt hjälper till att utveckla segmentet tillsammans med oss. Det finns även andra typer av elektriska surfbrädor, så kallade ‘hydrofoils’, som vi också delar kundgrupp och återförsäljarnätverk med. Den elektriska surfbrädsindustrin är ett litet segment med stor potential, och takten som ett fåtal aktörer trycker utvecklingen framåt på är verkligen inspirerande och motiverande!
Vilka trender ser du kommer gynna Awake i framtiden?
Att elektrifieringen är på frammarsch har nog inte undgått någon. Detsamma gäller för vattenfarkoster. Sverige har flertalet företag som ligger i framkant vad gäller detta och Awake är ett av dem med en stark grund att vara drivande i denna utveckling under åren framöver. Dessutom så gör regleringar av olika slag av väletablerade vattenfarkoster det till ett ännu intressantare alternativ för många vattensportentusiaster.
Vilka är era största utmaningar?
För tillfället så överstiger möjligheterna de utmaningar som vi ser. Efterfrågeutvecklingen är mycket positiv och som konsekvens av det bör det nämnas att precis som för alla andra gör det allmänna läget av komponent tillgänglighet att vi behöver lägga stor kraft på att säkra tillgång till våra kunder.
Därutöver gäller de utmaningar som existerar för alla unga produktsegment med stark tillväxt från låga nivåer, att befästa produktkategorien i konsumenternas medvetande. Där lägger vi stor kraft och det är glädjande att se hur pass starka ambassadörer för varumärket och produkterna användarna blir från första åkturen.
Hur ser framtidsambitionerna ut för Awake och vart är ni om 5 år?
Awake har dubblat omsättningen varje år sen dess start och det planerar vi att den ska fortsätta göra. Det kommer vi gör med existerande utbud samt att förstärka portföljen med ytterligare fantastiska kundupplevelser. Om 5 år kommer Awake vara en ledande spelar globalt för batteridriven och hållbar vattensport.