Vi fortsätter vår populära intervjuserie ”från idé till börsbolag” där vi intervjuar ledare inom svenskt näringsliv som nyligen genomfört en IPO. I detta avsnitt träffar vi Hanna Wachtmeister, VD för investmentbolag Flat Capital. Vi pratar bland annat om deras investeringsstrategier, möjligheter och utmaningarna att investera i onoterade bolag och mycket mer!
Hanna har under dem senaste cirka 10 åren haft en imponerande karriär med roller inom bland annat Equity Sales på SEB i London och Equity Capital Markets på SEB i Stockholm.
Flat Capital in a nutshell:
Flat capital är ett investmentbolag som grundades 2013 av Sebastian och Nina Siemiatkowski som investerar i entreprenörer som har förmågan att bygga fantastiska bolag. Dessa bolag är onoterade, tillväxtorienterade och präglas i regel av strukturella trender i världen, t ex digitalisering. Deras vision är att skapa en långsiktigt hög avkastning för aktieägarna genom att utveckla tillväxtbolag med värdepotential. Flat har en global investeringsstrategi.
Hur skiljer sig Flat Capital från andra investmentbolag?
Flats nisch och stryka jämfört med andra investment bolag kan summeras in i fyra övergripande punkter:
- Vår entreprenöriella bakgrund – Vi har en djup förståelse för utmaningarna som entreprenörerna bakom bolagen vi investerar i står inför och vi kommer alltid att vara genuint långsiktiga i våra investeringar så länge entreprenören är kvar.
- Vår förmåga att identifiera framtidens bolag – Vi har en lång erfarenhet av att jobba med investeringar och entreprenörskap.
- Vi är en attraktiv och enkel investerare – Ofta är investeringsrundorna för hajpade bolag tighta och har begränsat med platser, då gäller det att ha en edge mot andra investeringsbolag. En av våra fördelar är att vi är en ”enkel investerare” med snabba processer. Vi gör såklart en due diligence på alla bolag vi investerar i. Vi är behjälpliga med till exempel vårt nätverk, bollplank etc. Med det sagt måste det vara på entreprenörens initiativ, annars är vi hands off.
- Vårt nätverk – Vi har ett brett och starkt nätverk som förhoppningsvis öppnar upp för unika investeringsmöjligheter.
Utöver detta skiljer vi oss också från andra investeringsbolag genom att vi ofta tar en minoritetspost och en passiv roll i bolagen vi investerar i. Vi tror inte att en organisation som Flat ska ha eller behöver en stor ”kostnadskostym”, utan vi är istället måna om att vara transparant med kostnaderna och att ALLTID hålla dem så låga som möjligt.
Vi vill att dem som köper en Flat aktie ska få direkt avkastning på portföljen, det ska inte vara massa lager av success- eller management fees som äter upp deras avkastning.
Vad karaktäriserar Flats investeringsstrategi och vilka parametrar kollar ni på innan ni investerar i nya bolag?
Vi har ett globalt investeringsmandat och en extremt långsiktig investeringsstrategi. Vi tror inte på att kräva en viss avkastning på fem år och sen sälja eller lämna bolaget så fort det inte går som planerat. Baserat på vår erfarenhet har vi lärt oss att det är dem som är kvar genom både upp och nergångar som ofta får avkastning.
Entreprenören är det absolut viktigaste vi kollar på när vi ska investera i ett nytt bolag. Den gemensam nämnare hos alla bolag vi investerat i är att bolagen drivs av riktiga eldsjälar som inte brinner för att tjäna massa pengar, utan för att verkligen lösa ett problem som dem identifierat och har en stor vision och som alltid sätter kunden i fokus. Dem som inte har den glöden eller övertygelsen kommer inte orka i längden.
Vidare, har vi ingen direkt sektor som vi fokuserar på men det är viktigt att bolagen befinner sig i en hög tillväxtfas och att marknaden är tillräckligt stor. Ofta brukar dessa bolag vara förknippat med Tech eller någon form av tekniskkomponent som del av affärsmodellen. Vi är inte ett bolag som är intresserade av att investerar i en kassako som växer med BNP, det är inte vår nisch eller vad vi tror kommer generera bäst avkastning över tid.
Vi har inte varit ute och pratat så mycket om hållbarhet men det är självklart en viktig aspekt och något som vi ser som en självklarhet. Om ett bolag inte har en hållbarlösning eller strategi kommer det inte vara ett framtidsbolag!
Vad är de största utmaningarna med att investera i onoterade bolag?
Onoterade bolag har oftast inte samma likviditet och befinner sig i en tidigare mognadfas jämfört med noterade bolag. Det finns kanske en fantastisk plan, strategi, team etcetera men saker och ting tar nästan alltid längre tid och kostar mer en man trott. Med andra ord är en utmaning för Flat, som börsnoterat investeringsbolag att hanterar balansen mellan aktieägarna och entreprenörerna och att våra investeringar är långsiktiga men har en hög riskprofil.
En annan utmaning med att investera i ett onoterat bolag är att få tillräckligt mycket information om bolaget och dess affärsmodell utan att anses vara allt för jobbig. Självklart skulle vi inte hoppa på något i blindo men ibland är det utmanande att hitta balansen mellan att kunna ta snabba beslut men ändå vara tillräckligt påläst och rationell.
Vidare, när vi investerar utanför Norden kan det vara svårare att förstå hygienfaktorer som exempelvis hur lagarna ser ut i det landet, hur man sätter upp företag, kulturella aspekter, hur man beställer hem varor etcetera. Då är det viktigt att man har ett bra och kunnigt nätverk som kan hjälpa till att ge klarhet.
Hur kommer ni i kontakt med bolagen ni investerar i?
Vi har två huvudsakliga approacher för att identifiera bolag vi vill investera i:
- Identifiera investerar som vi tycker är fantastiska – Detta är vår huvudstrategi, och kort och gått handlar om att vi trackar vad världsledande VC eller PE investerar, som vi vet genererar riktigt bra avkastning år efter år, och är väldigt duktiga människor. Vi trackar dem genom exempelvis nyhetsflöden, kommer i kontakt med dem direkt genom vårt nätverk, undersöker vad och varför dem investerat i olika trender/ bolag etcetera I denna approach, tillhör också, rekommendationer från personer i vårt nätverk om entreprenörer som dem tror på och har kanske själva investerat i.
- Bolag som kontaktar oss – Detta är vår mer opportunistiska strategi, och grundar sig i bolag som exempelvis hör av sig till oss, bolag som dykt upp på DI digital, bolag vi har på stan eller en trend som dyker upp.
Då vi har begränsat med kapital och kapacitet måste vi ofta tacka nej till bolag, och det är bland det svåraste i mitt yrke. Jag är ödmjuk till att jag har och kommer tackat nej till bolag som kommer lyckas då det finns ett stort flöde av fantastiska entreprenörer. Men vi hoppas att vi lyckas tacka ja till tillräckligt många så att det blir en bra avkastning ändå!
Hur ser framtidsambitionerna ut för Flat Capital och vart är ni om 5 år?
Förhoppningsvis, har vi kvar samma bolag som vi har nu, om dem inte blivit uppköpta, men att bolagen i portföljen är mycket större och kompletterade med ännu fler lyckade investeringar!