Vi fortsätter intervjuserien ”från idé till börsbolag” där vi intervjuar ledare inom svenskt näringsliv som nyligen genomfört en IPO. I denna artikel träffar vi Elie Komo, VD för framtidens bildgalleri, Kiliaro.
Elie har under dem senaste 10 åren bygget ett imponerande CV med roller som VD för Watch it Live, VD för Groupon Norge, Affärsutvecklingschef/ Säljchef för Groupon Sverige, försäljningschef för Bisnode, och Affärsutvecklingschef/ Säljdirektör för teleoperatören 3 Sverige.
Berätta om Kiliaro för läsare som ännu inte känner till er:
Kiliaro grundades med tanken om att skapa ett levande men tryggt bildgalleri där bilderna ägs av innehavaren och endast delas i kretsar man själv väljer, i en så kallad mini-community. Med Kiliaro får man alltså en privat social media, med andra ord ett alternativ till att behöva dela publikt eller via diverse chattappar.
Kiliaro är en oberoende bildgalleriapplikation som erbjuder banbrytande funktionalitet för privat bilddelning som bl.a. funktionen Smart bilddelning. Tack vare funktionen slipper användaren det onödiga steget av administration som traditionella fotoappar kräver, till exempel slipper användaren skapa grupper eller skicka bilderna manuellt. Dessutom har man gjort det möjligt för användarna att kommentera och interagera med varandra direkt i appen, i en organiserad bildström.
Utöver detta erbjuder Kiliaro ett konkurrenskraftigt erbjudande av molnlagring med obegränsat utrymme för endast 19 kr/mån samt höga krav på integritet och säkerhet. Man kan säga att Kiliaro är en samlad plats för dina minnen med fokus på foto/video.
Visionen för Kiliaro är att bli nästa generationens bildgalleriapplikation för privatpersoner och stå utanför de stora techbolagens ekosystem, vilka allt som oftast präglas av hög prissättning och omdiskuterad hantering av användardata och integritet.
Om du vill veta mer om hur Kiliaros tjänster fungerar kan du se på videon nedan:
Den 17 september listades Kiliaro på First North, hur gick er IPO process till?
Vi använder oss av Sedermera som finansiella rådgivare och MCL som juridisk rådgivare. Tillsammans arbetade vi igenom processen för att uppfylla dem krav som ställs för en IPO.
Vad var motivet bakom börsnoteringen?
Vi har byggt vår plattform under flera års tid och känner oss redo nu att kliva in på marknaden. Vi genomförde börsintroduktion för att kunna förstärka organisationen på både teknik- och säljsidan. Dessutom fortsätter vi bygga vidare på vår tekniska roadmap med en rad spännande funktioner som vi planerar att addera inom kategorin privat bilddelning. Vi finns i Sverige idag men jobbar just nu för en expansion utanför Sveriges gränser, då hela världen är vår spelplan. Något vi är mycket stolta över är att vi också har byggt vår egen molnarkitektur, samt att vi äger våra egna servrar.
Vilka möjligheter ser ni med noteringen och ser ni några utmaningar med att vara ett börsnoterat bolag?
Som ett noterat bolag får vi trovärdigheten och kvalitetsstämpeln som Nasdaq medför, vilket är gynnsamt för ett bolag i vår storlek. Med många aktieägare får vi också många ambassadörer och en marknadsplattform att synas på. De utmaningar som finns som noterat bolag är att ge aktieägarna tålamod och få dem att agera långsiktigt.
– Rom byggdes inte på en dag.
Slutligen, hur ser framtidsambitionen ut för Kiliaro och vart är ni om fem år?
Om 5 år finns vi representerade i världen och är den självklara applikationen för marknaden vad gäller lagring, organisering och bilddelning. I Kiliaro kommer människor världen över att lagra, dela och socialisera kring sina foto- och videominnen.