5 sätt att spara på kostnader i företaget

Att hålla nere kostnaderna är ett effektivt sätt att öka lönsamheten i företaget. Det spelar ingen roll hur bra det går för verksamheten om inkomsten går upp i rök på grund av onödiga utgifter.

Har det blivit dags att gå igenom kostnaderna i ditt företag? Att se över vilka utgifter som verksamheten haft under det senaste året är en bra början på att få bättre koll på ekonomin och minska utgifterna. Grunden till en lönsam verksamhet är inte bara stora inkomster, utan det är minst lika viktigt att löpande hålla nere kostnaderna! Medan vissa saker inte går att eller bör tummas på, som löner och försäkringar, finns det andra aspekter där det går att göra skillnad för företagets ekonomi.

Här ger vi 5 tips på hur man kan minska kostnaderna i ett företag för att spara pengar och frigöra resurser till annat.

Effektivare administration med en virtuell assistent

Administration är en kostsam men också ineffektiv del för många företag. Idag finns sätt att frigöra tid och effektivisera administrationen. Till exempel erbjuder företag som ulla-bella.se virtuell assistens med allt från kundservice och enklare ekonomi till sociala medier och texthantering.

Virtuella assistenter arbetar på distans vilket gör att företaget inte behöver tillhandahålla någon kontorsplats, och kan hyra in assistens i perioder av behov istället för fast anställning. Företaget kan fokusera mer på sin kärnverksamhet och få experthjälp med de administrativa delarna.

Behövs alla licenser?

När företaget växer kan det behövas allt fler licenser för programvaror och tjänster. Men i takt med att verksamheten förändras kan det också vara så att vissa tjänster inte används längre. Se därför över alla prenumerationer i företaget. Använder ni alla, eller går det att säga upp någon tjänst – kanske nedgradera till ett billigare alternativ?

Förhandla mer

Våga förhandla i alla lägen. Ofta går det att komma fram till en bra deal om man ser till att bygga upp och behålla goda relationer med såväl kunder som leverantörer. Jämför olika leverantörer för att hitta det bästa alternativet. Överväg att investera i en kurs i förhandlingsteknik – det kan löna sig med tiden. 

Håll koll på inköpen och överväg leasing

Som vi nämnde tidigare i texten är det viktigt att regelbundet titta närmare på alla fakturor med utgifter. Se över företagets inköpsrutiner för att dra ner på onödiga kostnader. Det bör finnas tydliga rutiner och en policy kring hur inköp görs och kontrolleras.

Skaffa koll över inköpen som sker i verksamheten för att säkerställa att det som ni köper in verkligen behövs. Jämför även kostnaderna för att leasa till exempel IT-utrustning och bilar jämfört med kostnader för att köpa. Leasing kan nämligen visa sig vara mer lönsamt, både vad gäller att hyra i kortare och längre perioder.

Satsa på nya former av marknadsföring

Den traditionella marknadsföringen som företaget alltid gjort är inte alltid den mest kostnadseffektiva. Prova nya vägar att nå ut till kunder och spara på kostnaderna för dyr marknadsföring. Satsa mer på inbound marketing, det vill säga låt kunden komma till företaget istället för tvärtom.

Det kan ske genom att dela innehåll som ger värde åt kunderna, till exempel i form av intressanta blogginlägg, poddavsnitt, webbinarier, e-böcker och whitepapers. Kunderna som tar del av detta letar ofta aktivt efter vad företaget erbjuder, vilket ger bättre konvertering på era leads, stärker varumärket, bygger förtroende och sparar både tid och pengar i längden.

Innehåll på sidan

Dela:
vad betyder allokerad
Ekonomi
Vad betyder allokerad?

Vad betyder allokerad? Utforska hur resurser fördelas inom ekonomi och investeringar.

vad är cykliska aktier
Aktier
Vad är cykliska aktier?

Cykliska aktier: Vad de är, hur de fungerar och deras roll i ekonomiska cykler