Sök
Stäng denna sökruta.

Sura siffror för Cloetta

Om du har gått förbi lösgodiset i din matbutiken den senaste tiden har du troligtvis sett välfyllda lådor med godis som just nu reas ut. Cloetta, som säljer godis på global nivå under de olika varumärkena: Läkerol, Cloetta, Jenkki, Kexchoklad, och Sperlari har blivit drabbat hårt av den pågående corona krisen. 

Bolagets största verksamhet återfinns idag på den nordiska- och europeiska marknaden. I Cloettas Q1-rapport, som släpptes i veckan, skriver företaget att den förväntade påverkan från covid-19 är att efterfrågan på förpackade märkesvaror var lägre och att efterfrågan på lösvikt minskade kraftigt.

Cloettas aktie föll på börsen efter att bolaget i samma rapport redovisade ett justerat rörelsereslutat på 152 Mkr. Analytikerna förväntade sig ett justerat rörelseresultat på 161 Mkr.

Nettoomsättningen, alltså sales, föll med procent 3 procent till 1 518 MKR jämfört med motsvarande kvartal i fjol, analytikerna hade förväntas sig en omsättning på 1 561 Mkr. Resultatet efter skatt blev mer än halverades till 44 Mkr.

Cloetta skriver också i rapporten att den sämre efterfrågan kommer fortsätta med in i andra kvartalet. Bolaget skriver att rörelseresultatet, justerat, för andra kvartalet kommer bli väsentligt lägre än föregående år.

Cloetta på lång sikt

Av att utläsa från bolagets rapport och kommentarer från VD:n Henri de Sauvage-Nolting är 2020s resultat redan kört. Det som blir intressant för oss småsparare att fundera över är hur väl Cloetta kommer lyckas komma tillbaka på längre sikt, säg 3-5 år.

Aktien är fortsatt nedpressad och står minus 31 procent från årsskiftet. Bolagets förpackade märkesvaror, exempelvis Läkerol förpackningar, kommer med största sannolikhet lyckas komma tillbaka till samma försäljningsvolymer som innan cov-19. 

Fråga blir hur eller om vårt köpbetende kring lösgodis har förändrats i grunden – Kommer vi i framtiden tycka att lösgodis är något som är ohygieniskt i det formatet som godiset sälj på idag? Om svaret är ja på den frågan blir nästa följdfråga – hur väl kommer Cloetta lyckas anpassa sitt utbud efter de nya premisserna? 

Jag måste säga att jag själv är tvetydig om framtiden, men har å andra sidan respekt för att vi människor är bundna till våra rutiner. Om du är positivt om att människan kommer återgå till att äta sitt godis som vi tidigare kan det vara ett bra läget att köpa aktien på det här nivåerna. 

Facebook
Twitter
LinkedIn